K programovým podpůrným nástrojům pro implementaci interaktivních systémů patří User Interface Management System (UIMS), který se týká konceptuální architektury pro tvorbu struktury interaktivního systému či podpůrných metod pro řízení, implementaci a hodonocení interaktivního prostředí. První UIMS byl Reactiona Handler z let 1966-67. V sedmdesátých letech vznikaly první oknové systémy pro práci v oknech, například Smalltalk či InterLisp, které obsahovaly grafické komponenty (widgets) jako popup menu či scrollbars. Prvním komerčním systémem, který obsahoval velké množství widgets, byl XeroxStar z roku 1981.
Prvním grafickým systémem, který byl objektově orientovaný, (umožňoval pomocí myši scrollbars, umístění menu a podobně)byl projekt Steamer z přelomu sedmdesátých let. Stal se jedním z prvních prvků pro stavbu rozhraní (Interface Builders). K dalším systémům pro stavbu rozhraní patří například Trillium (1981),MenuLay systém z roku 1983 či NeXT Interface Builder z roku 1988. Dnes existuje a využívá se množství těchto Interface Builders.
k dalším podpůrným prvkům patří interaktivní toolkity (počátek v šedesátých letech) či programové nástroje pro programování interaktivních aplikací